Tuesday, April 7, 2015

ששת החוקים המתקדמים לבריחה מוצלחת

החדר הרביעי שעשינו היה אסון. לא שהחדר עצמו היה לא בסדר, הוא היה נהדר, פשוט לקח לנו המון זמן לצאת והרגשנו מתוסכלים קצת מאיך שהוא הלך. באותו יום ישבנו והכנו רשימה של 4 חוקים שכדאי לנו לזכור ולעבור עליהם שוב ושוב כדי לברוח בפעם הבאה בצורה מוצלחת. החוקים האלה הם חוקים מתקדמים  - הם מתבססים על הבנה ראשונית חזקה של איך לעבור חדר (שיתוף מידע, פיצול כוחות, עבודה בצוות, ציד מפתחות, לא להתעצל).
לפני שנכנסנו לחדר החמישי שלנו, חשבנו על חוק נוסף וככה, באמצעות חמשת החוקים לבריחה מוצלחת, שברנו שיא ויצאנו מהחדר החמישי שלנו תוך 25 דקות.
עדכון: לאחרונה נוסף לנו חוק שישי לרשימה, הוספתי אותו כאן למטה.

אז לכל מי שתוהה איך עשינו את זה, החוקים פה לפניכם:

1. לא להגיד לא.
הרבה פעמים יצא לכם לראות את אחד מחברי הקבוצה שלכם מנסה להשתמש בחפץ בצורה טפשית והזויה במיוחד, או מנסה לפתוח מנעול תוך כדי שהוא לא הבין איך לעשות את זה. האינסטינקט הראשוני שלכם הוא להגיד "לא, זה לא יהיה כאן", "לא, זה לא יעבוד ככה", "לא, אין צורך לחפש מאחורי מגירות".
אל תעשו את זה. הרבה חידות כמעט התפספסו כי מישהו אמר שזה רעיון לא טוב. אל תגידו לא ואל תקשיבו כשאומרים לכם לא. מצד שני, כן חשוב להקשיב אחד לשני, להצעות ולרעיונות.

2. לרכז ממצאים.
החוק הזה פשוט מאוד. כל דבר שאתם מוצאים, אחרי ששיחקתם איתו קצת ואמרתם לכולם שמצאתם אותו, שימו אותו במקום מרוכז שכולכם קבעתם מראש במקרה ואתם לא יודעים מה לעשות איתו (ואפשר להזיז אותו). חשוב מאוד שבראש שלכם תהיה רשימה של כל החידות שמצאתם ולא פתרתם עדיין ורשימה של כל רמז ומפתח שמצאתם ואתם לא יודעים איך להשתמש בו. זה מאוד מקל על זה אם כולם במקום אחד. בנוסף, אל תשימו שם שום דבר אחר כדי שזה לא יבלבל אתכם.

3. לבדוק שוב.
מישהו כבר בדק את התמונה הזאת? כבר פתחתם את המגירה הזאת בעבר? אז מה. תבדקו אותה שוב. הסיכוי שתמצאו משהו חדש הוא אולי לא גבוה אבל הוא קיים. מצד שני הסיכוי שכל אחד יחשוב שכבר מישהו בדק את זה או שהשתמשתם בזה כבר הוא גבוה ויכול להיות שכולכם מדלגים על הרמז רק בגלל שאתם חושבים שמישהו כבר בדק אותו (גם ידוע כ"אין סיבה להתקשר למשטרה, בטוח כבר מישהו התקשר").

4. הרמזים ברורים.
אתם רואים חידה ויש לכם רמז, אבל אין לכם אפילו שמץ של מושג איך להשתמש בו? כנראה חסר לכם משהו. רוב החידות יהפכו לברורות ברגע שיהיו לכם את כל הרמזים. וגם אם לא לברורות לגמרי, יהיה ברור לכם שיש לכם את כל מה שאתם צריכים כדי לעבור את זה, פשוט עוד לא פיצחתם את זה לגמרי. אם אתם רואים שורות של מספרים ומנסים להבין באיזה מהם אתם אמורים להשתמש, כנראה חסר לכם מפתח או תבנית כלשהי שתגיד לכם את הסדר הנכון.

5. בלי לחץ.
אל תרוצו, אל תלחצו, אל תנסו משהו לשניה ותעזבו ישר ואל תניחו שאם משהו לא עובד הוא לא נכון. תרגעו, תנשמו עמוק ותתנהגו כמו מקצוענים. נכנסים, פותרים ויוצאים. הלחץ רק מוציא אתכם מריכוז, גורם לכם לדלג על פרטים חשובים, לשכוח רמזים שמצאתם ולעזוב חידה מהר מדי בהנחה שכבר עשיתם איתה כל מה שאפשר.

6. לחלוק ולפרט.
"מצאתי משהו!" זה אחד המשפטים שיכולים להכשיל אתכם. זה חשוב מאוד לחלוק עם כולם מה מצאתם, אבל לפעמים זה חשוב לא פחות לפרט מה זה. עדיף להגיד "מצאתי מפתח מאחורי הארון" מאשר "מצאתי משהו". יכול להיות שיש משהו שכולם ראו אבל חשבו שמישהו אחר כבר השתמש בו, במיוחד אם זה משהו שאי אפשר לשים באופן מרוכז על השולחן כי הוא למשל מחובר לקיר.

תיישמו את כל החוקים האלה, ואני בטוח שתצאו מהחדר הבא שלכם בזמן טוב ובלי רמזים. בהצלחה!

No comments:

Post a Comment